h1

Välkomna till Abisko – ett litet paradis på jorden

6 augusti, 2010

Hej och välkomna till 4 dagar av Ebbas egna upplevelse av Norrland, Abisko och Fjällräven Classic. För er som är vana bloggare kommer märka att detta är en första gång för min del. Låt oss köra så det rycker…. och kom gärna med egna inlägg. Min förhoppning är att ni (som inte är här) kan ta del av mina och alla 1000-tals människors upplevelser i samband med detta otroliga Fjällräven Classic 2010.

Varför sitter jag här i Abisko, en gravid storstadstjej som helst tar bilen eller tunnelbanan och aldrig varit norr om Östersund? Upplevelsen och lockelsen av det lilla äventyret i vardagen, kort och gott. Igår torsdag klev jag på Arlanda express vid 11-tiden för att resa mot norr, via Arlanda och lite hjälp av SAS. Jag klev på flyget 13:10 tillsammans med en mängd förväntansfulla äventyrare, några Kirunabo, ett par affärsresenärer och några barnfamiljer. Några på väg hem och flera av oss på väg upp för att uppleva och skapa minnen för livet. Själv satt jag brevid ett härligt Kirunapar som hjärtligt berättade om sitt älskade Kiruna, flytt av staden och fjället. I Kiruna är tydligen stadshuset och kyrkan ett måste! 

Kiruna flygplats – ståtligt röd välkomnar oss alla till Norrland. Massa folk i ankomsthallen, två flyg har landat …. förväntansfulla vandrare, eller är de tävlande eller kanske bägge delarna,  släpar på enorma ryggsäckar och möts av härligt glada funktionärer som glatt hänvisar alla till bussarna mot Fjällräven Classics’ start.

Jag log, tog min rygga och sa…hur tar jag mig till mål dvs Abisko utan att behöva gå. Förvånad min från en ung funktionär som pekade mig i riktning, länstrafik och buss 91. En kaffe och delicato senare satte jag mig på Narviksbussen och fick mitt livs upplevelse. Vilka vyer…allt är ett endaste stort vykort här upp. Som att titta på Mitt i Naturen live.        

Abisko Turiststaion. Vilket läge. Fjäll och sjö. Glada människor. Trötta människor. Barn, vuxna, gamla alla verkar samlas här för att få sin beskärda del av Mitt i Naturen live. Och så lilla jag med min tjocka mage, som undrar om jag kommer våga mig på dagstur under min tid här…..kanske med en guide….kanske ner till sjön…..eller linbanan upp – som man faktiskt också kan ta ner igen…återkommer om detta senare.

Vet ni, igår bjöds jag på Surströmmingskalas av alla dessa härliga tjejer och killar som jobbar här på fjällstation i Abisko. En vidrig smakupplevelse som stannade med mig hela natten. Inte att rekommendera till alla er gravida men tunnbröd och potatis var toppen! Applåder till er som njöt och frossade. Bilder och sång kommer upp under dagen.

Nu skall jag ut och hjälpa funktionärerna att rigga målområdet. Kan ni tänka er att det finns de som springer Fjällräven Classic, ja tro mig. De springer i mål efter en ca 12 timmars sprint över fjället, detta är alltså en tur som skulle ta mig minst 5 dagar att gå. Well alla är vi lite galna. NU önskar jag alla som skall delta i Fjällräven Classic lycka till och välkomna in i mål. Jag bjuder på fotbad för dem som har trötta och ömma fötter.

Kram, Ebba

Kommentera

